Owoce i warzywa, które warto spożywać zimą

Warzywa są podstawą zdrowej diety, a są jeszcze ważniejsze, jeśli dążysz do utraty wagi. W ramach zdrowej diety zaleca się spożywanie 5 porcji tych pokarmów dziennie:
– warzywa w obiedzie i kolacji, stanowiące połowę talerza;
– 3 razy dziennie owoce; za każdym razem jeden średniej wielkości lub dwa małe kawałki, z których przynajmniej jeden powinien być owocem cytrusowym.
Czy chcesz poznać niektóre owoce i warzywa, które przynosi nam zima i ich właściwości odżywcze?

Warzywa.

W tych zimowych miesiącach roku warto postawić na m.in. boćwinę, szpinak, kapustę, karczochy i brokuły.
Szpinak i boćwina wyróżniają się bogactwem beta-karotenu, który może być przekształcony w witaminę A, mającą zasadnicze znaczenie dla utrzymania bariery nabłonkowej, działającej jako pierwsza bariera w naszym systemie obronnym. Mają one właściwości przeciwutleniające, które sprzyjają zapobieganiu chorobom układu krążenia i odgrywają ważną rolę w zdrowiu oczu. Wyróżnia je również zawartość kwasu foliowego, który bierze udział w licznych reakcjach metabolicznych.
Karczochy mają działanie oczyszczające organizm z toksyn i obniżają poziom cholesterolu, przyczyniając się do poprawy zdrowia układu krążenia. Są one również znane z tego, że pomagają utrzymać stabilny poziom glukozy we krwi.
Wreszcie, brokuły należą do grupy zwanej „warzywami krzyżowymi”, jak kapusta czy kalafior, które wyróżniają się zawartością glukozynolanów. Są to substancje o właściwościach antyoksydacyjnych, niezbędne dla zdrowia naszych komórek. Zawiera wiele witamin antyoksydacyjnych, dlatego jest związany ze zdrowiem serca.

Owoce.

W sezonie zimowym szczególną popularnością cieszą się owoce cytrusowe, takie jak pomarańcze, kiwi i mandarynki. Są one szczególnie znane ze względu na zawartość witaminy C, która jest powszechnie kojarzona z przeziębieniami.
Witamina C jest uważana za naturalny antyoksydant. Jest on również zaangażowany w system obronny naszego organizmu, dlatego jest powiązany z poprawą stanu zdrowia w przypadku przeziębień. Jest również zaangażowany w tworzenie kolagenu i karnityny, substancji niezbędnych do utrzymania zdrowia kości.
Przypisuje się jej również zdolność do obniżania poziomu cholesterolu oraz bierze udział w metabolizmie żelaza, a także jego wchłanianiu.
Ale to nie jedyne owoce tej pory roku. Znajdziemy tu również m.in. persymony, bardzo bogate w beta-karoten i witaminę A, czy gruszki, które dostarczają minerałów, pierwiastków śladowych, witamin i enzymów biorących udział w niezliczonych procesach zachodzących w organizmie.

Ogólnie rzecz biorąc, owoce i warzywa są bogate w wodę, witaminy, minerały, błonnik i mają mało kalorii. Błonnik jest niezbędnym składnikiem odżywczym, który pomaga regulować pracę jelit, a także wywołuje uczucie sytości, co jest bardzo interesujące z punktu widzenia kontroli masy ciała. Dlatego też, jeśli taki jest Twój cel, owoce i warzywa są niezbędne w Twojej diecie, a teraz możesz je uzupełnić herbatami ziołowymi, przygotowanymi z roślin leczniczych tradycyjnie znanych z ułatwiania tranzytu jelitowego i naturalnego utrzymania sylwetki.
W zimie nie przestawaj dbać o siebie!

2 komentarze Dodaj swoje

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *